K výuce jazyků lze přistupovat nejrůznějšími způsoby – škála je opravdu velmi široká a pestrá. Na jedné straně jsou „zázračné“ metody používající speciálních pomůcek a pečlivě nastavených postupů, které je nutné striktně dodržovat. Na té druhé se nacházejí výukové metody, které jsou schopné se přizpůsobit potřebám studentů a to nejen jazykovým (co se potřebují naučit), ale také způsobům, jakými se studenti nejlépe učí. Zážitková pedagogika se nachází v blízkosti druhého zmiňovaného způsobu.
Zážitková pedagogika se v poslední době uplatňuje ve stále více oblastech lidského vzdělávání a ať se student potřebuje naučit matematiku, argumentovat nebo cizí jazyk, principy ve všech vzdělávacích oblastech jsou stejné. Tato „univerzálnost“ použití zážitkové pedagogiky je velmi úzce spojena s přirozeností jejich výukových principů.
Tato přirozenost vychází ze třech základních stavebních kamenů, na kterých je zážitková pedagogika postavena. Představme si je skrze výuku cizích jazyků.
Výše popsané tři základní stavební kameny vytvářejí neomezený prostor pro nastavení výuky tak, že je zábavná, poutavá, pestrá a poskytuje neomezený prostor pro zapojení co nejvíce smyslů a různých způsobů učení se. Toto jsou přidané hodnoty zážitkového přístupu k výuce, které studenty často vtáhnou tak, že často zapomínají na to, že se vlastně něco učí. A co víc si přát víc než hodinu jazyka takovou, která uteče jako voda, je zábavná, kreativní a v rámci které se studenti naučí veškerou slovní zásobu automaticky používat prakticky a v reálném kontextu.
Hlavní motto zážitkové pedagogiky vše výše popsané dokonale shrnuje:
„Řekni, a já zapomenu.
Ukaž mi a já si zapamatuji.
Zapoj mě a já pochopím.“
Lucie Urbančíková – Eiseltová, M.Ed.
autorka a manažerka Jazykového projektu Lingua Ludus
(ve spolupráci s JŠ Carpinus)
Carpinus © 2012